منتديات التقني عالم التجارة
SPTechs منتديات
 اسم المستخدم حفظ بيانات الدخول 
كلمة المرور
  منتديات SPTechs   > القصة
 thread

ابن سلوى

 

  الأربعاء 20 مارس 2019 م الموافق ‏13/‏رجب/‏1440 هـ الساعة 20:32

 


الرد على الموضوع عدد القراءات : 1007   

معلومات :   البلد : إختــر دولة
  عدد المشاركات : 95
lluubbnnaa


[ الثلاثاء 4 يونيو 2013 ]
 
 
 

ابن سلوى



غرفه فارغه من الاثاث مليئة بالرسوم بالابعاد الثلاثيه على الجدران لشاب في اوئل العشرينات جميل الصوره بوجهه الطويل وانفه الدقيق الجميل يقسم وجهه الى نصفين وعينيه السوداوين برموشهما الطويله توحيان بالشقاوه وشعره البني الكثيف يزيده بهاءا ولون بشرته الزهري يضفي سحرا على ملامحه كانت الرسوم التي في جدران الغرفه رائعة الجمال تعبر عن صنع رسام ماهر في رسمها كانت الشمس تهاجم الغرفه وتضئ كل ركن من اركانها وتظهر الرسوم بشكل اجمل .
لكن عكس هذه الرسوم كانت هناك امرأة نائمة على ركبتيهافي احدى زوايا الغرفه وشعرها الطويل الاسود يغطي جزء من جسدها العاري نسبيا حيث كان الروب الذي ترتديه يفضح نصف جسدها .
رفعت المرأة رأسها وعندما هاجمت عيونهاالشمس دافعت عن عينيها بأن غطتهما بذراعيها لبثت برهة من الزمن ثم اعادت ذراعها الى مكانه في كسل معتاد.
نظرت المرأه الى الرسم الذي امامها لهذا الشاب كان الشاب المرسوم امامها بالابعاد الثلاثيه راكبا فوق فرس اسمر وجميل كانه شخص حقيقي ينظر اليها حدقت به وحدق بها.
كان التعب يظهر في ملامح وجهها وهي تحدق بالرسم بعد ذلك تحول هذا الرسم فجأه الى واقع واقع عاش في الماضي غيرالبعيد جداحينما كان هذا الشاب يمتطي الفرس وهو يتحدث بابتسامه قائلا :- اناكمان بحبك بس انا كبرت عارف انا بعمل ايه .
المرأه : اه عارفه انتاعارف جدا انتا بتعمل ايه.
بعد هذه الذكرى قامت سلوى من جلستهابكسل واضح وهي تضع احدى كفيها على الجدران انتظرت لحظات ونظرت ناحية الجدارولاحظت ان كفها يغطي وجه الشاب الذي كان ينظر اليها ازاحت كفها عن وجه الشاب الذي كانت ابتسامه خفيفه تزين وجهه وهو يقفل اخر زر في قميصه .
الشاب :- ايه رأيك في القميص ده.
المرأه :- شيك بحب اللون الازرق عليك البس عليه جاكيت اسود.
الشاب :- عندك حق الازرق مع الاسود بيعملوا امتزاج جميل جدا انتي دايما زوق .
انتهى هذا المشهد القديم ورجعت سلوى الى واقعها وتقدمت ببطئ ناحية نافذة الغرفه حيث كانت النافذه كبيره جدا تقدمت وقرأت المكتوب في زجاج النافذه وبخط جميل وواضح .
انه بدرالدجى اذا بدا فكيف الرجاء اذااختفى التوقيع عدنان .
ابتسمت ابتسامه خفيفه وهي تلمس بيديها الكلام والتوقيع وهي تتذكر لحظات ولادتها المتعبه .
تذكرت كيف جاء والده واحتض ابنه وهو يقول بسعاده :- انه بدر الدجى اذا بدافكيف الرجاء اذا اختفى .
سلوى :- الله عليك ياعدنان ايه الكلام الحلو ده تسدق انانسيت اني لسه مخلفه حتسميه ايه .
عدنان :- انتي لسه تعبانه ياسلوى ماتتكلميش كتير حاسميه كارم .
سلوى :- انا لما شفتك نسيت تعبي .
بعد عودتهامن ماضي لحظات ولادتها شعرت سلوى بالجوع لكن الحزن الذي كانت تشعر به هزم هذا الشعور قائله لنفسها:- اناجعانه بس مش قادره اكل حاجه .
نظرت الى قارورة الماء المرميه في الارض واخذتها وشربتهاكلها كأنهاكانت عطشى رمت القاروره وعادت بتعب على الارض ملقيه بجسدها على الجدار لكن هذه المره كانت رسمه اخرى تظهر امامها لابنها طفلا وهو في سن العاشره عندما كان يلعب الكره معها .
الطفل :- ماما ماتتعبيش نفسك معاي انتي دايماالمهزومه .
ترددت هذا الكلمه في رأسها اكثر من ثلاث مرات :- ماما ماتتعبيش نفسك معاي انتي دايماالمهزومه مهزومه مهزومه .
شدت المرأه شعرها وهي تقول :- اسكت اسكت ياكارم
عادت سلوى بذاكرتها الى الغرفه ونظرت الى جهاز الموبايل الذي كان موجودا بجانبها نظرت اليه مطولا وكانها تتأمل شيئا غريبا اخذت الجهاز وفتحت الفيديو المسجل لديها كان الفيديو يعرض موقفا قديما سجلته بتلفونها عن حفلة عيد ميلادها الذي اعدها لها ابنها كارم كانت حفله خياليه احضر كارم فيها فرقه موسيقيه وبوفيه ٍ شعرت سلوى بسعاده بالغه تغمرها وامرت الخادمه بان تصور كل هذا بجهاز تلفونها
يأتي كارم اليها مبتسما وهو يقول :- ماما ليه انتي مش محتاجه موبايل عشان تصوري الحفلة دي انا جبت مصور في الحفله هو اللي يقوم بالمهمه ديه
سلوي :- ياحبيبي انتا فاجاتني بالحفل الخيالي ده اناعايزه حاجه سريعه زي الموبايل عشان افتكر الحفل الحلو ده .
كارم :- ده جزء بسيط من اللي عملتيه عشاني انتي ناسيه انتي عملتي ايه عشاني .
سلوى :- ميرسي ياكارم
كارم :- ماما انا عايز تنفذي لي طلب
سلوى :- ايه
يشير كارم الى اربع فتيات يلبسن نفس الفستان بس بالوان مختلفه ويشير اليهن بالقدوم اليه .
يتقدمن الفتيات ناحية كارم وهن يبتسمن
كانت سلوى تنظر اليه واليهن باندهاش متسائله :- مين دول ياكارم
يفضل كارم السكوت حتى حضور الفتيات بين يديه ثم يبتسم قائلا :- ماما فيه واحده من دول حتكون هدية عيد ميلادك
تنظر اليه الام مندهشه وهي تقول :- يعني ايه انامش فاهمه حاجه خدامه
كارم :- لا ياماما
سلوى :- امال ايه
كارم :- الاربع الستات دول بيرقصواحلو جدا قولي لي مين احلى واحده فيهم
سلوى :- كلهم حلوين
كارم :-شوفي كل واحده ملامحها شكل ولون شعرها مختلف عن التانيه اللي انتي حتختاريها لي حتكون بمثابة زوجه لي مش زوجه بمثابة زوجه
سلوى تنظر اليه بغيظ قائله :- كده ياكارم واانافكرتك بتحبني وعامل الحفله دي عشاني
كارم :- والله العظيم بحبك وعامل الحفله دي عشانك بس اانا عايز صاحبه على زوقك ياماما كان نفسي انتي تجيب لي هدية عيد ميلاد زي دي
سلوى غاضبه وهي ترد بهدوء :- كارم انتا حتعقل امتى اختار انتا انا مش عايزه اختار
كارم :- كده ياماما انتا من امتى بترفضي لي طلب دناجيبهم خصيصا عشان يرقصوا رقص حلو في حفلتك وانتي مستخسره تختاري لي واحده اعيش معها يومين
سلوى :- انتا ايه كارم ايه حرام عليك
كارم :- ماما دول موافقين ومرحبين وفرحانيين حرام علي في ايه ارجوكي ياماما ماتبوزيش الحفله الخياليه دي ارجوكي اختاري .
تنظر سلوى الى الاربع الفتيات وتتأمل ملامحهن ثم تبارد قائله :- خلاص اختار السمراء حلوه السمراء ام شعر اسود وفستان ازرق .
كارم يبتسم بمكر قائلا :- حلو زوقك ياماما .
تعود من شاشة فيديو تلفونها الى غرفتها وتضع تلفونها الاحمر في الارض .
ورغم ان اشعة الشمس الذهبيه قد زادت من ازدهار لون الغرفه الذهبي الاان هذه الاشعه لم تحميها من شعور بالقشعريره والبرد هاجماها .
قامت من مكانها وخرجت من غرفتها المليئة بالرسوم وذهبت الى غرفة نومها تبحث عن ثوب اخر تغطي به جسدها حيث كان روب نومها الفضي القصير والعاري من الكتفين لايقوم بتغطيتهاكما يجب .
نظرت الى نفسها في المرأه امرأه سمراء متعبه ذات شعر اسود طويل غير مرتب ازدات نحفا مع مرور الايام .
بحثت في خزانة ملابسها عن ثوب تلبسه لكنها غيرت رأيها وظلت مرتديه هذا الروب .
نزلت من غرفتها الى صالة بيتها الفاخر وتأملت الصالة الجميله وجلست على الاريكه وهي تتذكرموقفا قديماحدث لها فوق هذه الاريكه عندما كان ابنها بجانبهايعانقها قائلا لها وهو يبتسم :- انا بحبك قوي ياماما قوي
سلوى :- واناكمان بحبك اكترمن نفسي ياابني
كارم يقبل يديها قائلا :- بخاف في يوم نفترق
سلوى :- مش حيفرقنا الا الموت
كارم :- انتي عارفه انالما اجوز البنت اللي انتي تختاريها انتي طبعا حاخليها تبوس المكان اللي انتي بتمشي فيه مستحيل اخلي مراتي تفرق بينا
سلوى تبتسم قائله :-ليه دي مقدمه انتي عايز تجوز
كارم :- انا مأجل الموضوع ده شويه .
انسحب هذا الموقف القديم من ذاكرتها وحل موقف اخر
في نفس الصاله فتاه تبكي بحرقه وهي جالسه على الارض امام سلوى الذي كانت جالسه على نفس الاريكه وهي تقول :- ارجوكي يامدام انافي ورطه اهلي لو عرفوا حيقتلوني اعملي معروف .
سلوى ترد والغضب ظاهر على ملامحها :- ازاي خليتيه يضحك عليكي اعمل لك ايه انا دلوقتي
الفتاه ذات العشرين ربيعا:- خليه يتقدم ويجوزني اهلي صعايده ولو عرفوا حيدبحوني اناكمان حامل
سلوى يزداد غضبها وتقول :- طيب انتي نسيتي اهلك ازاي يا فاطمه
فاطمه :- نسيت قعد يجري وراي خدعني بكلامو الحلو انغشيت فيه .
تأملت سلوى ملامح فاطمه الحزينه كانت فتاه جميله متوسطة الطول كان يظهر عليها انها بريئة وان ابنها الذي تعرفه جيدا قد استطاع خداع هذه الفتاه المسكينه .
سلوى تربت على كتف البنت وتقول لها :- اهدي يافاطمه انا بحاول اقنعو
بعد هذاالموقف ظهر مشهد اخر لكارم وهو يصرخ :- انامش حجوزها فهمتي اعمل لهاايه مش حاجوز هاياماما وده اخركلام .
يتبدد هذا المشهد ويظهرمشهد اخر تأتي فتاه اخرى الى سلوى وهي تقول :- فاطمه انتحرت ايوه انتحرت بعد ماضحك عليها ابنك ابنك دلوع ماما خافت من اهلها ومن الناس فانتحرت خايفه من الفضيحه .
تعود سلوى الى وقتها الحاضر وتخرج من الصاله الى حديقة منزلها المزهوه بالخضره عندما يمر عليها طيف زوجها .
الذي كان مديرا لها ظهره وهو يقول :- انا بحبها ياسلوى بحبها قوي مش قادر اعيش من غيرهاانامش عايز اظلمك
تغمض سلوى عينيها والدموع تنهمر منهما قائله :- روح روح اناكمان مش عايزاك سافر اخر الدنيا لكن لازم تفهم انامش حارجع لك مهما عملت مهما عملت وابني لي فهمت لي مش حتاخده مني .
بعدهذه الذكرى المؤلمه جدا لسلوى تظهر ذككرى اخرى ابنهاوهو في السابعه من عمره يبكي في هذه الحديقه ممسكا بيد والدته وهو يبكي قائلا :- انا عايز اللعبه اللي قلت لك عليها عايزها يعني عايزها .
سلوى ترد بعدم نفاذ صبر:- بكره ياحبيبي انافلوسي خلصت انااشتريت لك لعب كتير روح العب بيهم
كارم :- بس اناعايز اللعبه اللي قلت لك عليها .
سلوى :- قلت لك بكره .
كارم :- لا دلوقتي اطلعي جيبي فلوس ونرجع نشتريها .
كل حياتناتتحول ذكريات راح فين عم حسن هو ماجاش اليوم انا حاسه بالم كبير في نفسي هكذا تحدث سلوى نفسها وهي تتأمل حديقة منزلها الجميله.



قصىة هيلا ميال البحر
لبنى محمد احمد عبدالواحد صنعاؤ اليمن




اضافة رد على الموضوع




  منتديات SPTechs : مشاركات شبيهة .  لموضوع : ابن سلوى

   .   معاني اسماء البنات حسب علم النفس..
   .   علامات يوم القيامة .. العلامات الكبرى
   .   اسماء الصحابة رضوان الله عليهم و معاني القابهم
   .   استشارات جنسية (طبيا ودينيا ونفسيا)
   .   شجرة نسب الرسول صلى الله عليه وسلم
   .   عالم الجن والشياطين اسمائهم وصفاتهم واكلهم
   .   عالج نفسك من الطبيعه والله الموفق!!
   .   قصه حياه الشهيد عمر المختار
   .   أحاديث قدسية.
   .   كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان


  منتديات SPTechs : مشاركات lluubbnnaa  
   .   نائمه في احضان ابليس من (رؤيه غربيه )جزء واحد فقط
   .   كريستينا حبيبتي الجزء الاول
   .   نائمه في احضان ابليس الجزء الاول
   .   كريستينا حبيبتي الجزء الثالث والاخير
   .   تعاالي
   .   كريستينا حبيبتي الجزؤ الثاني
   .   هناك القاكي الجزء الاول
   .   خواطر شعريه
   .   هناك القاكي الجزء الثاني
   .   هيلين وجاك الجزء الاول



اسم المستخدم                        كلمة المرور

حفظ معلومات الاشتراك

# ابن سلوى

register
 مستخدم جديد