منتديات التقني عالم التجارة
SPTechs منتديات
 اسم المستخدم حفظ بيانات الدخول 
كلمة المرور
  منتديات SPTechs   > القصة
 thread

نائمة في احضان ابليس الجزء الثاني

 

  الأحد 26 مايو 2019 م الموافق ‏21/‏رمضان/‏1440 هـ الساعة 11:14

 


الرد على الموضوع عدد القراءات : 1028   

معلومات :   البلد : إختــر دولة
  عدد المشاركات : 95
lluubbnnaa


[ الثلاثاء 4 يونيو 2013 ]
 
 
 

نائمة في احضان ابليس الجزء الثاني



الجزء الثا ني من نائمه في احضان ابليس من رؤيه عربيه كده لي عايزمني ايه عجباك والاعايز تقوللي حاجه مخبيها في نفسك لو سمحت اتكلم انا عايزه اعرف انتا بتبص لي كده ليه انتا عامل زي ماما ليه
صحت من نومها مفزوعه والدموع على خدها قائله :- اعوزبالله من الشيطان الرجيم ايه اللي شفتو ده مالي ومال الشخص ده انا بفكر فيه ليه .
في كلية رنا كانت رنا تمشي مع زميلها الذي كان من جنسيه تركيه وكان يدعى ناظم كان الاثنان طلاب ماجستير
رنا :- انا بشكرك جدا على المعلومات اللي جبتها لي ياناظم انا كنت من غيرك هاعمل ايه
ناظم يتحدث بلهجة مصريه :- العفو انتي ساعدتيني كتير وجاء الوقت اللي ارد ليه فيكي معروفك
رنا :- ده واجب .
نظرت رنا الى عينيه الزرقاوين الواسعتين كانت عيناه صافتين بلون البحر شعرت بأن عينيه مثل البحر اذا حدق بها دخلت فيهما دون ان تستطيع ان تخرج .
تحدث رنانفسها قائله :- راح اغرق في عيونو لازم الحق حالي قبل ما اغرق لشوشتي سبحانك يارب اللي خلقت العيون الحلوه دي ابداع من صنع الخالق عز وجل ياريتك تحبني زي مااحبك .
يمد ناظم يده مسلما مودعا قائلالرنا :- اشوف وشك بخيريارنا
تمدرنا يدها وتسلم عليه يلاحظ ناظم بروده يدها يبتسم قائلالها بمكر:- ايديكي بارده
ترد رنا وبداخلها اعتراض على تدخله وعلى تعليقه تمنت انه لم يسلم عليها :- اه اصل اليوم مافطرتش كويس وانالما مافطرش ايدي بتثلج طول اليوم
رجعت رنا الى المنزل ودخلت غرفتها وظلت تفكر في ناظم وكلامه وتعليقه الساخر بمكر سألت نفسها:- ياريت اعرف احساسوناحيتي ايه هو مابتكلمش ليه جلست على سريرها صامته تفكر حينها دخلت عليها رانيا الغرفه قائله لها :- يلا مش حتغيري هدومك الغداء جاهز للتقديم .
تلاحظ رانيا شرودشقيقتهاالبكر متسائله :- ايه مالك ياخوفي ماما عدتك
تنظررنا ناحية رنا قائله لها :- انا طبيت يارانيا
رانيا:- رناايه يعني طبيتي
رنا :- طبيت وقعت حبيت يعني
رانيا :- حبيتي مين ليكون ناظم التركي
رنا :- اه
رانيا :- ماانا عارفه اصلا مستحيل واحد معو العيون الحلوه دي ماحدش يحبوا ياسعدك ياهناكي يارنا لو حبك لوكنت مكانك كنت مسكتو بايدي واسناني دي عيونو تدوب مليون قلب متل قلبك
رنا تنظر الى رانيا باندهاش قائله :- رانياانتي بتتغزلي بيه لتكوني بتحبيه
رانيا :-انالا بس حبيت ادعمك بحبو عشان لو سبتي واحدزي ده كنت انا راح اندم واتحسرانا عشان انتي اختي حبيبتي وانابحب ليكي الخير ديما .
رنا:-ربا نزلت وفارس
رانيا:- ربا نت لاانتي عارفه لازم تجيبي مكبر صوت عشان تسمعك النت واخد عقلها وخايفه يكون واخد قلبها كمان .
كانت ربا كالعاده فوق منهمكه فوق الكمبيوتر تستخدم النت تأتي اليها شقيقتها رنا قائله :- يلا على الغداء
ربا لاترد
تظهر بوادر غضب في وجه رنا وتقول :- ربا بقولك الغداء جاهز
ربا :- طيب دقيقتين بس وجايه اسبقيني انتي.
في اليوم التالي بعد ان اخذت موافقة زوجها على الذهاب للغداء لدى فتحي وافقت رناوفارس على الذهاب اما ربا ورانيافقد رفضتا مهجه ابلغت بذلك فتحي فأرسل لها بأنه يريد رؤية رانيا وفارس بالذات وان عليهما الحضو ر للعزيمه وان على مهجه ان تقنعهما بأي طريقة للحضور
لذلك ذهبت مهجة الى غرفة رانيا لاقناعها بالحضضور
رانيا تبدي استيائها قائله :- بس ياماما انابصراحه مابحبش الراجل ده مش مرتاحه لو
مهجه :- ليه ده طيب جدا لازم تعتبريه زي ابوكي
رانيا :- ماما مش عايزه اجي
مهجه ترد غاضبه :- حتيجي ورجلك فوق رقبتك
رانيا :- امال ربا ماغصبتيهاش ليه هي مش لازم تيجي معانا
مهجه :- اكيد حتيجي ورجلها كمان فوق رقبتها.
ذهبت الام مع رناورانياوربا وفارس في الموعد المحدد لشقة فتحي اما سامي فقد اعتذر
وفي المطبخ الواسع كان فتحي ومهجه يتحدثان وكانايشتركان في الغضب الواضح على وجهيهما وهما يكملان اعداد طعام الغداء
مهجه :-حرام عليك اللي بتعمله فيي ده حتروح من ربنا فين
فتحي :- مهجه مالكيش حق تعاتبي انتي من علمني انتقم انتقامك من جوزك نسيتي دول اولادي فاهمه يعني ايه اولادي من لحمي ودمي انا عايزهم جنبي
مهجه :- انت كده بتدمرني وتدمرهم وتدمر نفسك غلط اللي بتعملوه ده
فتحي :- غلط صح عمرك شفتي شياطين مابتغلط انتي ناسيه قلتي ايه انك كنت نايمه في احضان ابليس انا ماقلت لكيش خوني جوزك انتي اللي جريتي وراي
مهجه :- انتا الحقد نفسويافتحي
فتحي :- دول اولادي رانيا وفارس اولادي فيهم شبه مني ومن خالتهم سناء اجيب لك سناء عشان تتاكدي عرفت ليه ماقدرتيش تفرقي هما اولادمين فينا انا والاهو
مهجه :- فتحي انا مانكرتكش بس انتا راح تازيهم قوي
فتحي :-انا عايز اشوفهم بس وبتمنى يوم اخدهم في حضني
مهجه :- وطي صوتك الاولاد راح يسمعوا
فتحي :- ماتقلقيش الصالون بعيد
في هذه الاثناء يدخل الثلاثه ينظرون اليهمابذهول
مهجه وقد صدمتها مفأجاة رؤية اولادها في المطبخ ورعب شديد يمتلكها بأن يكون الاولاد قد سمعوا شيئا
مهجه :- عايزين ايه
رنا :- قلنانيجي نساعدكوا اصلا انتوا تأخرتوا فجينا نساعد
مهجه :-خلاص قربنا نخلص شويه ونجهز السفره
يذهب الثلاثه
تنظر مهجه اليهم وهم يبتعدوا ومن ثم تنظر الى فتحي والدموع تتساقط من عينيها
بعد دقائق تعودرانيا وتقول وحشرجه كبيره تملأ صدرها :- ماما اونكل فتحي احناسمعناكل حاجه
مهجه تنظر الى ابنتها وفتحي بذهول وخوف قائله :-سمعتوا ايه
لم تستطع رانيا ان ترد كانت الدموع تملأ عيناها دون ان تسقط لحقاها رنا وفارس الذي وقفا بجانب رانيا
رنا:-ايه اللي خلاكي ترجعي
رانيا:- ماقدرتش امثل لازم يعرفوا انناعرفنا
فتحي وقد اعجمه الموقف :- عرفتوا ايه انتوا فاهمين غلط
رنا :- ازاي التلاته حنسمع ونفهم غلط
رانيا:- والبصات فسرمعناها انتوا الاتنين بتبصوالنا نفس البصات اناحاسه بأن فيه حاجه تقيله قوي وقعت على راسي .
اما فارس فكان ينظر الى الجميع وكأن ماءا باردا جدا قد سكب فوق رأسه مصدوما مذهولا .
ينظر الجميع الى والدتهم نظرات فيها خليط من الدهشه والذهول والصدمه
مهجه :- ماتحكموش علي بالسرعه دي انا
رانيا :-ضحيه بابا خانك وانتي رديتي لو القلم صح
مهجه :- عرفتي ازاي
رانيا :- شفت الصور كنت حاسه بالمك منو عزرتك لكن بعد اللي سمعتو ده
رنا :- عرفت دلوقتي انتي ليه ماكنتيش بتكلمينا زي كل الامهات ومهمله لينابصات وبس لانك بتكرهينا اه انتي عمرك ماحبيتنا حتى بصاتك لينا كانت غصبا عنك عشان تعرفي مين احنا وعيال مين صح لكن لانك ماتبصيش الالغلطك ماعرفتيش ان بابا هو بابا سامي زكائي كلامي فيه شبه منو
مهجه :- ابوكوا جرحني جرحني قوي كنت زي النايمه ماكنتش بعرف انابعمل ايه
رنا :- وفوقتي بعد فوات الاوان بعد مابابا بطل يخونك صح وانشغل بعملو حسيتي بالزنب دنتي خلفتي من الراجل ده عمدا عشا ن يجي اليوم اللي تنتقمي فيه من بابا وتعيريه وتصير فضحتو بجلاجل ماكنش همك الاتنتقمي وبس لكن انتي انتقمتي منا احنا ياماما
مهجه :- بقلك انا كنت مجروحه قوي دورت على اللي يداويني
رنا:- اه يابختو اونكل فتحي والاحابب اقولك ياباباصح انتا مش بابا كنت عارف انها ست متجوزه وسبتها تحركك زي ماهي تحب يخس على كده رجاله .
تلتفت رنا ناحية اشقائها الاثنين المصدومين بجانبها وتقول :- اوعوا حاجه زي دي تقصر عليكو شوفوا انا قويه ازاي انا مش حابكي عشا ن ناس سافله اوعوا حد يعرف لابابا ولابقية اخواتنا فهمتوا لازم نداري على الموضوع ده قدر الامكان الاسره راح تنتهي فهمتوا يعني ايه راح تنتهي ماتعرفوش بابا حيحصل لو ايه ويمكن يعمل ايه ماتعرفوش اخواتكو لوعرفوا حيعملوا ايه والناس مش حترحمنا .
ثم تلتفت الى فتحي قائله :- ان كنت راجل بجدوبتحب اولادك زي مابتقول سبنا في حالنا فهمت ماما في دي عندها حق تقدر تجوز وتخلف ماتدمرناش اكتر من كده .
ثم تلتفت ناحية اشقائها قائله :-خلاص انا من دلوقت امكوا وابوكوا مش حسيبكوا انا مش حابكي .
ثم تنحدر الدموع من عينيها كالمطر واخذت بايدي اشقائها وتوجهت خارجه.
كانت ربا منهمكه في النت والسماعه فوق اذنيهالم اتشعر بما حدث .
لماتشعر ربا الا بيد تهزها من كتفيها
تحط السماعه من اذنيها قائله :- فيه ايه الغداء جاهز
رنا وبوادر الم تظهر بوجهها مع اشقائها :-لا بس حصل ظرف كده لازم نروح دلوقت
ربا :- حصل ايه يارنا امال ماما فين
رنا :- ماماراح انده لها الراجل اللي اسمو فتحي طلع ندل وواطي عاكسني واتحرش بي ياربا لازم نروح دلوقتي من هنا
ربا:-طيب اللي انتوا عايزينوه
رنا:- وانا رايحه انده لماما عن ازنكو.
في غرفة الابوين اجتمع سامي مع رانياوورنا وفارس يتحدثون الى مهجه ويعاتبونها
سامي :- يخس عليكي اتفووووه ده جزاتي يامهجه ايه اللي كان ناقصك كل اللي بتتمنيه بتلافيه مافيش حاجه طلبتيها الاوفرتها ليكي اكتشف في الاخير انك كنتي بتخونني وكمان مخلفه منو
مهجه غاضبه :- ما انتا كمان خوننتني انا تعلمت منك كلمة الخيانه ومعناها وطبقتها ايش معنى انتا عشان انتا الراجل
سامي :-انتي بتحطي خيانتي شماعه تعلقي بها اخطائك اه انا راجل مش حاحبل واخلف زنب الاولاد دول ايه انتي حطيتهم في حبل المشنقه امامي وامام الناس وامام انفسهم نفسي اخلص عليكي لكن مركزي وسمعتي وسمعة اولادي انتي مكانك الشارع مع اولادك اللي خلفتيهم منو حسك عينك اشوف خبر كده والاكده من بكره حاعمل تحليل للحمض النووي لي وليهم واشوف مين اولادي فيهم يلا اطلعي بره بره .
تنهض مهجه مفزوعه من نومها على صوت اذان الفجر تدعي وقت الاذان قائله :- يارب يارب طلعني من المحنه الشديده دي انا تايبه يارب والله تايبه سامحني يارحمن يارحيم .
في هذا الوقت كان الثلاثه رنا ورانيا وفارس بجانب بعضهم فوق السريريتحدثون كانت رناتتوسطهم
رنا :-ادان الفجر ولسه مانمناش
رانيا:- اتعس ليله مرت في حياتي الليله دي
رنا :-الحمدلله لازم تكوني قويه انتوا عارفين الشخصية القويه تظهر امتى وقت الضعف انا مش عايزاكو زي غصن ضعيف اول ريح قويه بتكسرو
رانيا :- رناالكلام شي والتطبيق شي تاني خالص .
اخيرا اشرقت الشمس كان الثلاثه ممددين واثار الحزن والالم كان واضحا على وجوههم نهضت رانيا من نومها مفزوعه وبعدها نهضت رنا قائله لها:- رانيا انتي ماكملتيش نومك ليه
رانيا :- دنانمت بالعافيه ازاي فارس نايم
تنظر رانيا ناحية فارس ومن ثم تقول :- اه نايم خليه ينام لو شويه
ينهض فارس من نومه قائلا : انامش نايم
رنا:- خلاص لازم تروح مدرستك وانا اروح كليتي ورانيا كمان
رانياتقول معاتبه :-ازاي اروح الكليه اناتعبانه قوي
رنا:- حاسه بأيه
رانيا :-حاسه شويه غثيان .
رنا :- رانيا لازم ترمي التعب ده وراء طهرك وتكملي حياتك شوفي فارس حيروح مدرستو ولاهمو حاجه .
رانيا :- اناتعبانه يارنا
رنا:-عندك محاضره مهمه اليوم
رانيا:- اه مهمه جدا
رنا :-رانيا اذا مهمه لازم تروحيها يلاقومي غسلي وشك وحطي مكياج عشان مايبانش اثار التعب على وشك .
في الكليه واثناء القاء الدكتور محاضرته كانت رانيا جالسه الى جانب صديقتها احلام والدموع تتساقط من عينيها تلاحظ احلام ذلك فتسألها بهمس قائله :- رانيا مالك انتي تعبانه حاسه بحاجه
رانيا :-مافيش حاجه يااحلام
لم تستطع رانيا ان تمنع دموعها من التساقط شعرت بغثيان شديد والم يسيطر على جسمها كله لم تستطع ان تقاوم صرخه قويه خرجت منها افزعت كل من الفصل ارعبت زملائها الذي بجانبهاوالذي فزوا خائفين التفت جميع من الفصل اليها اما الدكتور فقد قال :- ايه مالك يابنتي شفتي حاجه اكيد شافت حيوان خوفها ماتخافيش
لم يصدق ظن الدكتور المحاضر فبعد هذه الصرخه كانت رانيا تبكي بحرقه والم وبصوت عالي
الدكتور يتسائل :-مالها دي ؟ البنت اللي جنبها خديها وشوفي مالها
تصرخ رانيا قائله :- لا ماحدش حياخدني لا اناعايزه اموت تقدمت ناحية جدار الفصل تدق رأسها به .
الدكتور :- امسكوها راح تعور نفسهااكيدالبنت دي حصلت لها صدمه قويه اتصلوا بقريبها يجي ياخدها فيه حد عارف بيتها.
يقترب احد الطلاب ويكتفهامن يدها خوفا من ان تؤذي نفسها جميع من في الفصل كان يشاهد مايحصل ورغم مرضضها كانت رانيا تشعر بالخجل الشديد من تصرفاتها العيون عليها واحد الطلاب يكتفها من يديها
رانيا تقول بصراخ :- ماتمسكنيش كده سبني مابتصوليش كده حرام عليكو انتو بتبصوالي كده ليه
الدكتور :- حد يتصل باهلهايجيوا يشوفوا بنتهم
احلام :-مابعرفش نمرتهم
الدكتور :- اكيد معها موبايل خدي الموبايل بتاعها واتصلي بمامتهاببابها
احلام تبحث عن حيبة رناووتفتحها وتـاخذ الموبايل
تصرخ رانيا:- ماماوبابا لا
الدكتور :- امال نتصل بمين
رانيا:-برنا رنا اختي
الدكتور :- اتصلي برنا بسرعه
بعد نصف ساعه تدخل رنا الفصل مع ناظم وهي تجري والخوف باديا على وجهها تهرع مسرعة قائله :- رانيا مالك دناجيت على ملاوشي
رانيا:-تعبانه قوي يارنا مش عارفه ايه اللي بيحصل عايزه اصرخ وواعيط
الدكتور :- اكيد حصلت لها ضغوط نفسيه خدوها على اقرب مستشفى نفسي
رانيا تهز رأسها موافقه قائله :- سلامتك يارانيا الف سلامه ماتخافيش انامش حاسيبك تعالي امشي معي
رانيا :- مش قادره امشي بجد تعبانه قوي
يقترب ناظم من رانياويحملها قائلا :- خلي المهمه ديه علي
رانيا :- قولوا مايبصواليش هما ليه بيبصوالي كده
رنا :- ماتخافيش همامش بيبصوا لك بيتهيألك .
في هذاالوقت كان فؤاد يمشي في حديقة الجامعه وهو يدندن باغنيه كانت منتشره تقول :- اناكده كده كده احب اعيش في الحب وانتي متاكده متاكده متاكده ان عني مية قلب ياتقبليني ياترفضيني ليكي الخيار بس اناكده كده كده باستمرار .
تمشي احدى الطالبات من جانبه قائله باشمئزاز :- ايه الغلاسه دي عمري ماشفت كده .
يضحك فؤاد منهاساخرا ويستمر في المشي
تعود رنا مع ناظم الذي كان يحمل رانيا الى المنزل يصعد بها الى غرفتهاحيث كانت رنا تدله على مكان غرفتها .
يضع ناظم رانياعلى السرير بينما كانت رنا تستعد لاعطاء الدواء لرنا
رنا :- رانيا خدي الدواء بسرعه ده حيهديكي ووينيمك الدكتور قال اجيب لك الادويه دي تحت اشرافي انتي دلوقتي احسن
رانيا:- شويه حاسه جسمي كلو بيوجعني
رنا:- تعب نفسي وضغط كبير لازم تستحملي شويه لماالدواء يجيب مفعولو
رانيا:- انا حارجع رانيا بتاعة زمان
رنا:- اه واحسن بس انتي اهدي بس اوعك بابا يحس باللي بالي بالك .
عانقت رنا رانيا قائله لها :- حترجعي اكيد اوعدك بس انتي اهدي ونامي اوكي
بعد ان اخذت رانيا الدواء تذكرت الذي حدث لها في الكليه فقالت :- دلوقتي الطلاب حيقولوا علي ايه اكيد كل واحد حيألف لو قصة
رنا :- اللي عايز يألف يألف ده مرض بتاع ربنا وانتي مؤمنه رانيا
رانيا :- دلوقتي ازاي حاروح الجامعه انا خجلانه قوي مش حاروح
رانا:- خلاص ماتروحيش دلوقتي نامي حاسيبك .
تخرج رنامع ناظم من الغرفه قائله له :- انامش عارفه اشكرك ازاي
ناظم :- لاشكرعلى واجب
رنا:- انتا لازم تتغدى معانا النهارده
ناظم :- لا مش حاقدر
رنا:- لا حترفض عزومتي حازعل قوي
ناظم :- لا مش حازعلك بس لازم امشي على طول بعد الغداء
رنا:- براحتك .
بعد ذلك بخمس ساعات دخلت رنا الى غرفة شقيقتها التي كانت صاحيه تتفرج لفوق
تقترب رنا من رانياقائله لها:- ايه انتي صاحيه انا خشيت قبل شويه لقيتك نايمه حاسه بأيه دلوقت
رانيا :- احسن
رنا:- الحمدلله اجيب لك اكل
رانيا:- انامش جعانه
رنا:- ليه لازم تاكلي
رانيا:- باباوماماخدواخبر اوعي
رنا:- لامتخافيش اناقلت لهم انك سهرانه طول الليل بتزاكري مامامانزلتش تاكل خجلانه مننا دي اللي تخجل مش انتي
رانيا:- انامش عايزاهم يعرفوا مهماحصل الاهم هماسبب كل اللي انافيه دلوقت
رنا:- اوكي زي ماانتي عايزه ارتاحي وماتحطيش ببالك أي حاجه
رانيا:- انا مش حاروح الكليه تاني مهما حصل
رنا:- حاضر ريحي بالك وماتفكريش كتير رايحه اجيب لك اكل .
في غرفة فؤاد وفاروق كان الاثنان يفتحان جهازالكمبيوتر يتفرجان على احدالمواقع
فاروق :- فؤاداناعايز اعرف انتا بتدخل المواقع ديه ازاي
فؤاد :-الكمبيوتر ده شغلتي والنت اختصاصي
فاروق :- امال حتزاكر امتى ده الامتحانات قربت
فؤاد :- يعني اللي انتا بتزاكر
فاروق :- زاكر عشان انا ازاكر
فؤاد :- اعملك ايه لوفهمك بطئ قلت لك بصه واحده في الكتاب وحانجح على طول انتا اللي لازم تزاكر عشان تنجح وتتخرج اما انا فخلاص تقريبا تخرجت
فاروق : خريج كلية الصياعه تخصص مياعه ههههههههههههاي ولماتحب تشتغل تشتغل صايع بدرجة منحرف عام وتشتغل وتستمر بعدين ومع الصياعه والمياعه المستمره تيجي الاشاعه والكل يغني لك يااخواتي عليه يااخواتي دي الاشاعه مليه حياتو وتحب تروح تستحم والاشاعات مليانه جسمك والصابونات والشاميوهات عجزن في ازالة الاشاعات من بدنك كلوكوم ولما تحب تجوز كوم تروح تخطب وانتا عامل لنفسك قيمه وسيمه تجي الاشاعه تخبطك على طول في وشك ماتروحش يمين او شمال وبعد جهد مشقه توافق العروسه على الزواج بك وتتحدى اهلهامن اجل ان تنعم بحياة مليانه اشاعات معك وايدها على قلبها لتكون مصاب بامراض امراض ماتستغربش امراض زيادة الاشاعه البشريه بس لماشافت درجة الدكتواره اللي معك واللي اسمها كيف تلعب الصياعه العامه في تشكيل انواع الاشاعه الخاصة والشقه تولع بالاشاعات وتيجي المطافي خلاص سبنا من دي وبعدين تحبوا تخلفوا وياريت مافكرتوا فتفوتة بسبوبسه واحده تخلفوا تخلفوا والناس تغني ياعيني ياعيني ياعيني على الولد صحيح ترضعو من الثدي اللي يرضخ للأشاعات فيتشرب الاشاعات شرب وكلو قوه وحيويه لان حليب الام مافيش زيو سدقني دي نصيحه من قلب لايعرف النفاق ولما يخرج الشارع يندهوه انتوا يابتوع الاشاعه البشريه الاشاعه جت الاشاعه راحت يغضب الواد يغضب بكل مااوتي من قوه لما يفرقع والاشاعه تفرقع وكلو يفرقع وياعيني ياعيني على الولد وتبقى الحقيقة العلميه المؤكده والتي تقول كل دي اشاعات وكلام الناس لابيقدم ولايأخر.
فؤاد :- انتا بتتريق ماانتاكمان دخلت برجلك اليمين وماحدش سماعليك ومبروك ياعروسه كان لازم نعمل لك صباحيه ياحلوه دنتاخلفت بنتين سمتهم يافضحتي واستر علي هههههههههاي .

بعد ذلك بأيام تحسنت حالة رانيا كان الدواء يجعلها تنام اغلب الوقت .
جلست رنا فوق سريرها واخذت حقيبتها واخرجت كتاب الشعر لنزار قباني الذي اهداه لها ناظم فتحته وبدأت تتصفحه وفي احدى الصفحات وجدت كتابه تقول اهدي هذا الكتاب الى من ملكت قلبي وعقلي هل تتزوجيني سوف اكون سعيد جدا اذا وافقتي .
قالت لنفسها:- انالولاك ياناظم كنت عملت ايه
خرجت رنا الى اقرب مكتبه وابتسامه تعلووجهها واشترت كتاب شعر لاحد الشعراء المعاصرين وكتبت فيه :- لقد غرقت في بحر عينيك الى الاعمق ولم استطع العوم لأن ماعندي تجربه في الحب ولا زورق سوف اكون انا الاسعد عندما اكون زوجتك .
بعد ذلك بشهرالساعه 9صباحا جلس سميرفي حافلة للركاب مع صديق له كان يدعى كريم تذكر شيئا نسيه قال سميرلصديقه كريم :- اسف انا نسيت مااشتري كرت لازم اروح اشتري كرت شحن دلوقت حالا
كريم :- اول مانوصل انزل واشتري
سمير :- لا يا كريم لازم اروح دلوقت انا عايز الكرت حالا
كريم :- براحتك
ينزل سمير مسرعاويمشي بمسافة سبع دقائق بينما هو يشتري الكرت يسمع انفجار قوي كان يبتعد عن الانفجار بمسافه لم يتضرر منها يلتفت ناحية الانفجار
الناس كانت تجري خائفه وهم يرددون :- الحافله انفجرت اهربوا بسرعه
سمير يصرخ :- مستحيل كريم صاحبي كان فيها
واحد من الناس يقول :- الله يرحمو بيقولوانمشي بسرعه لاحسن يكون فيه انفجار تاني .
سمير :- كلهم ماتوا .
في منزل سامي كانت الاسره مجتمعه واثار الحزن والالم تظهر على وجوههم جميع افراد الاسره يرتدون الثياب السوداء بينما كان سمير يتحدث اليهم وهو يقول :- احساس رهيب مختلط الم خوف لما وقع الانفجار احيان تمنيت اكون انا من مات مش صاحبي
رنا تسأل وهي تبكي :- يعني ماشفتش فارس
سمير :- زي الخيال
رنا:- انتا جيت ليه وانتا عارف ان فارس هو اللي فجر الحافله اوعى تكون عايزتاخد بتارك مننا احنا مالناش زنب احنامش متاكدين ان كان هو والاواحد غيرو
سمير :- عارف اناجيت لعدنكوا عشان اسألكو سؤال واحد
جميع افراد العائله تنظر اليه منتظرين سؤاله
سمير :- ليه هو عمل كده ليه مشي سكة الندم دي
الاب :- انتا عايز تقول ان احنااللي حرضناه او ساعدناه يعمل كده
سمير :- لا انتوا خليتوه يعمل كده كنتوافين
الاب :- كل اللي بيطلبوابيلاقيه هو الولد اللي طلع في مخو خلل
سمير :- لا مستحيل خليتوه فريسه سهله لوحش افترسوا بكل سهوله جرو ليه بدون انتوا ماتشعرواهواكيد ماقاومش انقاد اليه بكل سهوله
رنا:-صحيح صوروا لوالجحيم جنه والجنة جحيم
سمير :- غسيل مخ للي عايز ينغسل مخو
رنا:- راح بكل سهوله لحضن الشيطان ظالم ومظلوم والشيطان مالوش مكان ولازمان
فاروق :- وايه اللي حيستفيدوه من كده
سمير يشير الى الصوره اللي امامه :- الصوره دي صوره جميله لماتتشوه حيكون شكلهاازاي
ثم يشيرالى تحفه جميله وهو يقول :- ازا اتكسرت التحفه الحلوه دي حيكون شكلها ازاي
رنا:- التخريب او التشويه انتا قاصدك كده .
سمير :- كنتوا فين جاوبوااه ياكريم ياليتني كنت بدالك ؟ثم يبكي .
كانت ناظرة المدرسه في مكتبها بينما تدخل عليهارنا
ناظرة المدرسه :- اهلاوسهلا انا اسفه انامش عارفه اقولك ايه
رنا:- مش هاين عليكي تعزيني صحيح اخوي مجرم كنتوا فين مابلغتوناش ان بقى لو فتره مابيحضرش دروس المدرسه ليه
ناظرة المدرسه :- فيه كتير بيتغيبوا عن الدروس
رنا:- المدرسه اهملت طالب عندها كان لازم تبلغونا نعرف بيجي ويروح فين خاصة في السن ده
ناظرة المدرسه غاضبه :- انتا عملانا شماعه المدرسه مش حتقدر تراقب كل طالب مسجل عندها طيب وانتوا مش مهملين اكيد الولدحب ينتحر من مشاكلو ماتعملو االمدرسه شماعه لاخطاء الاسر.
بعد ذلك بشهرين كان سميرفي شقته يتفرج على التلفاز سمع صوت جرس الباب هرع مسرعا ليفتح الباب حيث وجد فتاه تختفي وراء بوكيه ورد احمر وابيض استغرب وقال لنفسه :- غريبه اناماليش حبيبه عشان تجيب لي ورد
سميريخاطب الشخص :- حضرتك مين لوسمحتي
تزيح رانيا بوكيه الورد عن وجهها قائله مساء الخيراستازسمير
سميرمستغربا :-مساء النور اناشفتك قبل كده بس فين
رانيا :-ممكن ادخل
سمير:-اتفضلي .
تدخل رانيا ومعهابوكيه الورد وتعطيه لسميرقائله :- ممكن تقبل الهديه البسيطه دي اخبارك ايه طمني عليك
سمير:- مش لمااعرف انتي مين
رانيا:- رانياسامي اخت فارس سامي
تزداد كمية الحيره والدهشه على وجه سمير ويجلس بعد جلوسها
رانيا:-انتاما بتتكلمش ليه
سمير:- سيب لك كل الكلام
رانيا :- اناجايه عشان اعتزرلك
سمير:-تعتزرلي
رانيا:- بعرف انك زعلان قوي على فقدان اعز اصدقائك انابعتزر عددنجوم السماء وذرات الهواءواد الحروف اللي في الاسامي شايف البحرادايه هو كبير والسماكمان انابعتزر لك اخي راح وصديقك راح
سمير :- وانتي زنبك ايه
رانيا:- انتا مش مجروح لوحدك انامجروحه اكترمنك .
تقول :-انا جبت لك ورد ابيض وورد احمربيريح النفس والبال
سمير :- ناقص تغني لي عودو جمالو تعدى حدودو انتي عرفتي عنواني ازاي
رانيا:- خليت الجنانيني يمشي وراك
سمير :- ليه انتي عايزه مني ايه جايه تواسيني انامجروح قوي فهمتي
رانيا:- واناماليش أي زنب
سمير :- طيب وانا قبلت اعتزارك ممكن تروحي انامش ناقص تفاهات
رانيا:- تسمي الورود تفاهات دنتا قاسي قوي انا حامشي .
ثم تبكي بحرقه
سمير يقول بهلع :- مالك انااسف لوكنت دايقتك خلاص اناقبلت وردك واعتزارك
اهدي .
رانيا تتوقف عن البكاء قائله :- قلت لك ان كنت مجروح مره اناعشرين مره .
سمير :- طيب خلاص
تاخذ رانيا ورقه وتضعها في يد سمير قائله :-اتصالك حيقوللي ازاكنت قبلت اعتزاري ووردي عن ازنك .
يراقب سمير رانيا وهي تخرج صامتا
في غرفتها كانت رانيا تعاتب نفسها قائله :- انا ايه اللي هببته ده ازاي اناعملت كده اكيد حيقول عني مجنونه .
تنظر الى تلفونها الساكت قائله :- حيتصل ولالأ انامش حاعشم نفسي انامشيت وراء احساسي وخلاص بس ليه بحس بالكسوف من اللي عملتو ده تصرف صح او مش صح بس اناعملت ايه مش حاجه كبيره قوي اندم عليها.
مر اسبوع كامل ولم يتصل كانت رانيا تنظر الى تلفونهاالصامت بدون فايده تذكر قالت لنفسها :-خلاص باين لو مش حيتصل
بعد ذلك تدخل شقيقتهارنا اليها وهي تقول :- مساء الخير ازيك ياقمر
رانيا :- ازيك انتي عملتي ايه نجحتي
رنا:- الحمدلله قربت اخلص على فكره انا حتجوز قريب
رانيا تبتسم قائله :- اخيرا نطق
رناتبتسم قائله :- ده نطق من زمان
رانياتعاتبها قائله :- وماقلتيليش ليه يخسا عليكي
رنا:- كان لازم اتاكد
رانيا:- امتى
رنا:- بكره حيجي يقابل بابا وحاجوز واسافر معو على تركيا اكمل دراستي
رانيا:- وانا يارنا هاعمل ايه من دونك
رنا:- حترجعي لدراستك
رانيا:- لامش حقدر
رنا:- غيري الكليه
رانيا:- انا عايزه ادرس في نفس احتصاصي
رنا:- رانيااحترت معاكي طيب خشي جامعه خاصه
رانيا:- اناخايفه يارنا
رنا:- خايفه يجي اليوم اللي صبري ينفدومااقدرش اخبي خايفه لساني ينطق اناعايزه اروح معاكي تركيا لازم ابعد
رنا:- تسافري
رانيا:-مش موافقه اجي معاكي
رنا:-لاتعالي ياحبييتي بس
رانيا:-وهاكمل دراستي
رنا:- وهنقول لباباايه
رانيا:- قوللي لو اني مش قادره استحمل نظرات زملائي لي بعد حادثة فارس
رنا:- طيب ماكمان فاروق وفؤاد عندهم نفس المشلكه وبروحوا
رانيا:- دول رجاله
رنا:-هاشوف .
في الليل كانت مهجه في غرفتها مطفئه للانواروشعرها غير مرتب احدهم يفتح الباب بهدوء ويشعل الضوء
مهجه تصرخ :- طفي النور مش عايزه نور
تدخل رناوهي تقول :- ياااااااااه ياماما ليه الظلام ده
مهجه :- لاني عشت فيه على طول ولازم اكمل حياتي فيه
رنا:-لا انتي مش ضعيفه للدرجه دي
مهجه :-الضعيف يحب الظلام
رنا:-وانتي مش ضعيفه انتي قويه
مهجه :- فارس راح واناجواي خوف رهيب وين القوه قولي لي لماظلمتكو وظلمت نفسي قبلكو
رنا:-الانسان مخلوق عجيب يحمل كل التناقضات تشوفي اشر الناس حنون قوي على اولادو
مهجه :- قصدك ايه اني مش حنونه
رنا:-لانك لابسه ثوب الماضي لسه نايمه في حضنو انتي مافوقتيش
مهجه :- ايه اللي عرفك اناتبت ومن زمان
رنا:- واهمالك لاولادك تسميهم ايه كل السنوات ديه مامااناهاجوزواسافرتركيا واخد معي رانيا
مهجه تقول باهتمام :-صحيح الف مبروك ولويعز علي فراقك بس ان كان ده يريحك ورانياليه حتسافر
رنا:- ماماانا عارفه ان من جواكي فرحتي اني حسافر مع رانيا عشان ماننطقش ده من احد اسباب سفرنا عشانك ياماماوعشان بابا واخوتنا بس بشرط ترجعي لهم بجد
وترجعيهم شوفي همافين وعايزين ايه لسه الوقت مافاتش وشجعي بابا بابا مابيردلكيش طلب .
رنا:- اناعايزه اسالك سؤال ليه قلتي لفتحي بخلفتك منو
مهجه :- عشان اعاقب نفسي قبل مااعاقب فتحي وعشان يبعد عني نهائيا انا عارفه فتحي مش حينطق لوكان عايز يتكلم كان اتكلم من زمان .
بعد ذلك بشهرين سافر الثلاثه ناظم ورناورانيا تذكرت رانياوهي في الطائره عندما حاولت والدتها ان تعانقها مودعه وهي رفضت عناقها في باب غرفتها واكتفت بالسلام عليها قائله لنفسها :- اناجرح الماضي لساتو عم يوجعني سامحيني ياماما سامحيني .
بعد سفرهم باسبوع يدخل احد الشباب الى منزل سامي لابسا بدله سوداء انيقه يظهر على الشاب الاناقه والوجاهه كان ظهره فقط الظاهر وهويتحدث الى سامي في مكتبه
سامي :- شوف انا هاتكلم معهاواشوف ردها عارف هي مسافره بقى لها اسبوع
سمير :-اوكي ياعمي ان شاء الله توافق هاكون اسعدواحد في العالم لماتوافق .
تمممممممممممممممممممممممممممت
مع تحيات كاتبة القصه هيلا ميال البحر
لبنى محمد احمد عبدالواحد صنعاء اليمن

اضافة رد على الموضوع




  منتديات SPTechs : مشاركات شبيهة .  لموضوع : نائمة في احضان ابليس الجزء الثاني

   .   الى محبي برنامج شاهد منزلك Google Earth اخيرا الشرح بالصور
   .   شاهد اي مكان من على سطح الكرة الارضية وانت جالس في بيتك
   .   قصة جميلة جدا باللغة الانجليزية مع الترجمة لها
   .   الان أسرار حرامي سيارات سان اندرياس كامله
   .   بنت عمرها 15 سنه بس صايعه..قصه
   .   معاني اسماء البنات حسب علم النفس..
   .   ثيمات للكمبيوتر.. روعه جداا
   .    اكثر من 30 قناة مفتوحة على القمر (Sirius) + قناة مهمة وصور
   .   اتجاه القبلة (( موقع يحدد لك القبلة اينما كنت من Google Eart
   .   معلومات عامه مفيده


  منتديات SPTechs : مشاركات lluubbnnaa  
   .   نائمه في احضان ابليس من (رؤيه غربيه )جزء واحد فقط
   .   كريستينا حبيبتي الجزء الاول
   .   نائمه في احضان ابليس الجزء الاول
   .   كريستينا حبيبتي الجزء الثالث والاخير
   .   تعاالي
   .   كريستينا حبيبتي الجزؤ الثاني
   .   هناك القاكي الجزء الاول
   .   خواطر شعريه
   .   هناك القاكي الجزء الثاني
   .   هيلين وجاك الجزء الاول

  | فيلم عمروسلمى الجزء الثانى  |  


اسم المستخدم                        كلمة المرور

حفظ معلومات الاشتراك

# نائمة في احضان ابليس الجزء الثاني

register
 مستخدم جديد